Hur man gör ett värmeljuskort

Idag tänkte vi bjuda på en guide på hur man gör egna supersnygga värmeljuskort! Det är Agneta som pysslat de fina korten och gjort guiden!
Om du gör något fint värmeljuskort med material från Mazzarin skulle det vara jätteroligt att se dem! Maila i så fall bilder till [email protected]



Du behöver:
Cardstock 15x30cm
Falsben (eller bigblad)
Linjal
Sax
Mönstrat papper eller stämplar
Lim
Band
Dekorationer av olika slag



Börja med att skära till cardstocken i rätt storlek. Biga den vid 1cm, 3cm, 7cm, 9cm, 21,5cm. 

Skär sedan av hörnet på den sista biten (den som mäter 8,5cm). Hur du vill skära den är valfritt. Jag har till detta kort använt mig av dotted cardstock och följde där den diagonala ’randen’ som prickarna bildar. Du kan självklart använda en fin kantstans för att få ett fint mönster.


Skär ut ett ’fönster’ som är 2x10cm stort i den tredje rektangeln. Det blir alltså 2,5 cm från över- och nederkant och 1 cm från de bigade kanterna.


Nu kommer du till den roliga delen. Nu kan du stämpla, embossa eller dekorera med mönstrat papper. Här är det bara fantasin som sätter gränser! Jag valde att klä mitt kort med mönstrat papper.


Nu ska du fästa bandet, det ska hålla själva värmeljusen på plats. Jag använde ett brett organzanband så jag vek det på mitten och fäste det med dubbelhäftande tejp. Har du annat band så kan du limma fast det. Du ska limma fast det hela vägen mitt under ditt fönster på fliken till vänster.


Efter detta så  viker du in den högra fliken och limmar fast den i vänster kant. Inte för långt in, du ska ju få plats med en tag i fickan.


När du limmat fast fliken så är det dags att limma ihop själva ’asken’. Stryk lim på den sista fliken på vänstersidan och fäst fast den kant i kant med fickan. Tryck fast ordentligt, här är det bra att pressa med falsbenet för att komma åt ordentligt.

Nu är det dags att göra tagen. Skär till en tag som mäter 7,5x12cm. Dekorera den som du vill.


Sedan är det dags att föra in värmeljusen. De är olika stora beroende på märke har jag upptäckt, men det går i fyra ljus från IKEA men bara tre från Euroshopper. Så om du är osäker kan du först mäta hur stor plats dina ljus tar på längden, det finns inget som säger att du MÅSTE ha 4 ljus.

Knyt ihop bandet över ljusen. Sätt tre brads i botten på fickan. Stoppa ner tagen och du har en fin present att ge bort. Om du vill kan du även göra en liten hållare för en tändsticksask. Du kan variera dig i det oändliga och göra precis som det passar dig.
Så här blev det färdiga kortet!


Och här har vi en annan variant där Agneta embossat istället för att använda mönstrade papper!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0